fbpx

Professional Tuning

Specialiserade inom kalibrering av eftermarknadsstyrsystem för motorsportfordon. Med rätt utrustning och kunskap erbjuder vi
en motorkalibrering som får din motor att prestera maximal
kraft och hållbarhet!

Vad är mappning ?

Grunden i mappning är att ge motorn rätt mängd bränsle för att matcha mängden luft som går in i cylindrarna. Då får man ut maximal kraft från förbränningen.
Nästa steg är att kalibrera tändningen så att luft/ bränsleblandningen antänds vid rätt tillfälle, då kan cylindertrycket som uppstår av förbränningen verka på kolven vid det mest optimala mekaniska läget. Då uppnår man så hög effekt som möjligt.

Bränsle och tändning är grunden i en mappning men långt ifrån det enda som är möjligt att göra med moderna styrsystem idag. Vi kan göra allt från elektriskt styrd laddtrycksreglering till avancerad självjustering av tändningsgrader vid knackningar och mycket mer.

TMC vill att du ska lyckas med ditt motorbygge!

 

Därför har vi investerat i utbildningar från några av dom bästa inom industrin, för att kunna leverera en tjänst med högsta kvalité.

I en bransch som är helt oreglerad och där vem som helst kan utge sig för att vara en motorkalibrerare kan det vara väldigt svårt som konsument att veta vem som gör ett bra jobb eller inte.

Många i industrin verkar även vilja få dig att tro att mappning är en slags svart magi, som dom inte vill dela med sig av. Självklart är det långt ifrån sanningen och i själva verket handlar allt om ren vetenskap. Därför har vi inga problem med att dela med oss av vad vi gör bakom skärmen.

Maximal Effekt och hållbarhet på samma gång?

 

Tyvärr är motorras en vanlig händelse bland hemmabyggda performance motorer, och troligtvis är den största anledningen till detta knackningar.

Knackningar är en typ av onormal förbränning som kan skapa förödande skador på motorn inom väldigt kort tid. Det som händer är att oförbränd luft/bränsleblandning självantänder på grund av värmen i förbränningskammaren.

Genom att använda en avancerad knackutrustning kan vi hitta gränsen för när knackningarna uppstår och på så sätt få ut maximal effekt utan att riskera att motorn knackar.

Vår Dyno

 

Vår dyno är en Dynocom 3500 series dc pod. Den klarar att mäta upp till 3500 Hk och dom elektriska bromsarna kan hålla upp till 8000 Nm!

Dynon monteras direkt på naven, vilket eliminerar problemet med hjulspinn som förekommer på rullar.

Dom elektriska bromsarna gör det möjligt att köra steady state tuning, vilket är det viktigaste vid motorkalibreringen. Vilket gör att vi kan hålla motorn vid ett fast varvtal genom olika motstånd och justera bränsle/ tändning cell per cell.

Frågor om mappning?

11 + 11 =

Mappningsexempel

SÖK Mappningsexempel