Viktminska din bil!

jan 17, 2023 | Uncategorized

Oavsett vilken sport man tävlar och bygger bil till vill man alltid banta ner sin bil till lägsta möjliga vikt. Detta kan man göra genom att ta bort original inredning, använda sig av lätta material som aluminium eller kolfiber på nya komponenter samt ta bort så mycket original plåtar & fästen som möjligt.

 

I denna artikel går vi igenom ett sätt att ta bort de olika onödiga plåtar och fästen som sitter original i en bil. Det kan vara allt från fästen till baksäte, bältesinfästningar och batterilådor, egentligen allt som inte längre används kan tas bort. Dessa fästen/plåtar sitter fast med punksvetsar och här tänker vi vissa hur man använder våran Punktssvetsborr.   

Det finns flera olika sätt att ta bort dessa plåtar på. Borra med olika sorters borr, eller slipa ner plåten med en luftdriven bandslip tillexempel. Men det som alla sätt har gemensamt är att man vill få bort punktsvetsen utan att skada karrosens plåt. Vi kommer här visa hur och vad du behöver för att borra bort plåtarna med ett punktsvetsborr.

          Du behöver:

  • Borrmaskin
  • Punktsvetsborr
  • Hammare
  • Körnare
  • Brytjärn
  • Huggmejsel (tunn)
  • Vinkelslip med lamellslipskiva

Börja med att använda en körnare på alla punktsvetsar för att (kunna använda borrets styrpinne) enklare kunna hålla svetsborren stilla. Mata ner borret långsamt så att hållborren får ett spår att centera sig i, sedan kan man tycka på lite hådare. Punktssvetsborret är justerbart, Genom att justera skruven i uppänden kan man ställa dupet som styrstiftet stannar på. Börja med för låg inställd borr och sen testa dig fram till du hittar ett bra djup för den plåt som du tar bort.

Sedan måste man testa sig fram försiktigt med punktsvetsborren för att hitta rätt djup på borret, och justera tills man hittar rätt djup. Viktigt att börja med detta för att undvika att man borrar igenom plåten på flera ställen senare.
När man har borrat ett par punktsvetsar på rad kan man försiktigt med huggmejseln försöka lossa på plåten. Om det inte lossnar när man kilar huggmeslen imellan punktsvetsarna får man sänka borret och testa igen.  Den kan fortfarande sitta fast på några ställen om man råkat hålla borret snett, och då får man gå tillbaka o borra.

Nu får man lugnt och metodiskt fortsätta runt hela plåten med borrandet och huggmejseln. När man tror man är färdig kan man ev. behöva använda sig av ett brytjärn för att bända loss plåten om man inte hittar vart man missat att borra färdigt.
När plåten är borttagen kan man enkelt slipa bort de plåtcirklar som sitter kvar på chassit. Tänk på att inte slipa för mycket då inte den undre plåten ska bort!
Även om man råkat borra igenom den undre plåten så kan man nu ta och svetsa igen dom.
När plåten är borttagen kan man enkelt slipa ner det som är kvar i mitten av hållborrret,
Viktigt! När man tagit sig tiden att ta bort all onödig plåt är det ett måste att väga den för att se hur mycket vikt man faktiskt fått bort!
I vårt exempel fick vi bort 14,32kg exklusive bageutrymmet.

Relaterade Produkter